środa, 23 sierpnia 2017

Content marketing w służbie e-commerce

Content marketing w służbie e-commerce

Content marketing jest nie tylko ważną dziedziną w serwisach zawierających dużo treści takich jak portale, blogi, etc. ale jest także bardzo istotny w e-commerce czyli w sklepach internetowych. Więcej informacji na temat content marketingu zapewne maiałeś już okazje przeczytać w artykule Content marketing czyli marketing treści, czy tylko treści...? i w innych z nim powiązanych poruszających szeroko tematykę contentu, którym jest treść, obrazy i zdjęcia, a także video.

 Co jest contentem w sklepach internetowych?

Zastanówmy się teraz co jest contentem w sklpach internetowych, które sa bardzo ubogie w treści w porównaniu do innych stron internwtowych. Poniżej znajduje się lista najważniejszych elementów, które są contentem w sklepach internetowych:

  • nazwa produktu,
  • opisy produktów i parametry techniczne,
  • opisy producentów i kategorii o ile występują,
  • zdjęcia produktów,
  • regulaminy, zasady wysyłki, polityki prywatności, etc.,
  • treści poradnikowe o ile takie w sklepie występują.
Teraz musimy sobie odpowiedzieć na pytanie co wpływa by content ten w poszczególnych elementach był przez algorytm Panda uznawany za oryginalny, czyli innymi słowy musimy przeprowadzić analizę contentu i dokonać optymalizacji naszego sklepu, tak by nasz content był zrozumiały i przyjazny dla użytkownika, a także dobrze zoptymalizowany z punktu widzenia content marketingu, a także z punktu widzenia zasad pozycjonowania

Jaka jest optymalna nazwa produktu z punktu widzenia content marketingu i optymalizacji treści?

Nazwa produktu powinna jasno opisywać co jest towarem. W nazwie powinno być zawarte określenie produktu wraz z najważniejszymi jego cechami, nazwa producenta, a także numer katalogowy produktu stosowany przez producenta.
Przykłady optymalnych nazw produktów z różnych branż:

  • Niebieska bawełniana koszulka z krótkim rękawkiem z wizerunkiem Lewandowskiego firmy Puma w rozmiarze L - 2345789-23
  • Męskie czarne zamszowe sandały Birkenstock firmy Ecco w rozmiarze XL - Milano 034791 Schwarz
Dzięki takiemu podejściu do tworzenia nazw produktów sprawimy iż nasza nazwa będzie niepowtarzalna i unikalna, a więc będzie lepiej oceniana przez alogrytmy Google. Będzie też dla klienta doskonałą informacją o produckcie, którą możemy wzbogadzić o elementy wartościujące:

  • Granatowe kalosze dla dzieci o grubej podeszwie firmy XXX w rozmiarze S idealne na chłodne dni
Najgorszą praktyką przy tworzeniu nazw produktów jest powielenie nazwy jaką nam dostarczył producent, gdyż nazwa taka zapewne już wielokrotnie była wykorzystana przez inne sklepy internetowe, a więc zapewne nie jest unikalana i będzie potraktowana jako duplicate content.

Jaka jest optymalna struktura adresu URL? 

Struktura adresu URL również powinna być przyjazna dla użytkownika, choć jest ona tworzona automatycznie powinniśmy zadbać o to by była tworzona w oparciu o nazwę, a z pewnością nie powinna być przypadkowym ciągiem znaków. Nie dokońca zoptymalizowany adres pod kontem contet marketingu i pozycjonowania adres url udało mi się znaleźć w księgrani Matras: http://www.matras.pl/krol-wezy,p,265776 - nazwa ta powinna być wzbogacona o nazwisko i imię autora, tak jak jest w Empiku: http://www.empik.com/krol-wezy-zentner-jeff,p1137446213,ksiazka-p, a jeszcze lepiej również o wydawnictwo.
Pożądaną praktyką jest stosowanie najpierw nazw i tytułów w adresie, jak w powyższych przykładach widać, a nie tak jak to robi Bonito http://bonito.pl/k-90620179-krol-wezy gdzie pierwsze jest jakieś oznaczenie numeryczne książki.

Jaki jest optymalny opis produktu?

Optymalny opis produktu w sklepach internetowych z pewnością nie powinien być opisem skopiowanym od producenta, gdyż opis taki zapewne jest już dostępny w sieci właśnie na stronie producenta, co spowoduje, iż jeśli go umieścimy w niezmienionej postaci będziemy mieli do czynienia ze zdupikowanym contenetm, a to z pewnością nie pomoże pozycjonowaniu sklepu. Zadaniem copywritera pod kierownictwem content managera powinno być stworzenie własnego opisu  pisanego własnym językiem na bazie opisu dostarczonego przez dostawcę. Nie jest to zadanie łatwe, nie jest szybkie i nie jest tanie, ale w dłuższej perspektywie czasu w ten sposób zoptymalizowany opis zapewni znacznie lepsze pozycje w Google niż opis standardowy dostarczony przez dostawcę. Docenią go również klienci, którzy z pewnością wychwycą go jako wyróżniający się spośród innych choćby podczas przeglądania ofert w Ceneo. Najbardziej kreatywne podejście stosują sprzedawcy Allegro, od których nie jeden sklep internetowy powinien się uczyć. Zyskuje na tym klient i Allegro, które ma dużo oryginalnych i niepowtarzalnych treści.

Jakie powinny wyglądać optymalne opisy kategorii i producentów?

Opisy kategorii wydają się rzeczą zbędną w oczach klienta i ich rola bardzo często służy właśnie uzyskaniu lepszego contentu na stronie, a także zwiększeniu ilości tekstu w stosunku do kodu strony.
Warto tworząc opis kategorii uwzględnić również potrzeby klienta by go weduktować, co zmniejszy ilość telefonów na infolinię sklepu, a także zwiększy zadowolenie zakupów.
Z opisami producentów jest sytuacja bardzo podobna, choć dużo częściej zawierają one informacje przydatne dla klienta, które przedstawiają mu jakąś historię marki. W tym miejscu warto również zadbać by opisy te rónież nie były skopiowane ze stron dostawców, ale powinny zostać zredagowane przez copywritera tak by uzyskać niepowtarzalny tekst.

Jak powinny wyglądać opisy i nazwy zdjęć używanych w sklepie internetowym?

Przy umieszczaniu zdjeć produktów na stronie sklepu warto zastosować praktyki opisane w artykule Optymalizacja zdjęć, a content marketing i jej związek z pozycjonowaniem pamiętając o tym by w nazwie pliku ze zdjeciem i w opisie alternatywnym zawrzeć słowa z nazwy produktu, a w opisie alternatywnym również umieścić nazwę kategorii w której znajduje się nasz produkt.

Czy regulaminy, zasady wysyłki towarów i polityki prywatoności mogą również stanowić dobry content i wpływać na optymalizację sklepu?

Regulaminy, polityki prywatności, zasady wysyłki towarów, strony o mnie i wszelkie inne z bozoru błahe strony zawierają znaczne ilości tekstu i warto by o nie zadbać by również przynosiły nam korzyści z punktu widzenia optymalizacji treści na stronie. Temat ten opiszę innym razem w osobnym wątku, natomiast w tym momencie wspomnę tylko o jednej czynności czyli umieszczaniu linku do naszego sklepu w tekście regulaminów (a nie tylko nazwy sklepu), co przyczyni się do zwiększenia ilości linkowania wewnętrznego, o którym również napiszę w odzielnym poście. 

Jaka jest rola treści poradnikowych w sklepie internetowym i dlaczego warto je umieszczać?

Podstawową rolą treści poradnikowych, które powinien zawierać każdy sklep internetowy jest edukować klienta i dostarczać mu jak najwięcej wiedzy, co ułatwi mu dokonanie wyboru i podjęcie decyzji zakupowej. Treści tego typu bogate są w ilość tekstu, którego jak wiadomo w sklepach internetowych jest najmniej w porównaniu do innych stron, w stosunku do ilości kodu. Ponadto treści poradnikowe są doskonałym elementem do zaszycia w nich słów kluczowych, które ułatwią nam pozycjonowanie naszej platformy e-commerce. Tematyka ta również jest o wiele szersza niż te klika słów powyżej i poświęce jej osobny post w przyszłości w moim blogu E-commerce Managera, pisanego przez entuzjastę i praktykę z doświadczeniem zawodowym w obszarze e-cmmerce & digital marketingu, który może świadczyć swoje usługi również dla Twojego e-biznesu.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza