wtorek, 22 sierpnia 2017

Optymalizacja zdjęć a content marketing i jej związek z pozycjonowaniem

Optymalizacja zdjęć a content marketing i jej związek z pozycjonowaniem

We wcześniejszym wpisie na blogu Obraz jednym z elementów content marketingu napisałem, iż zdjęcia, obrazy czyli pliki graficzne, które urozmaicają tekst są bardzo ważne w content marketingu nie tylko dla człowieka, któremu ułatwiają zrozumienie tekstu i wnoszą szereg wartości dodanych, ale także dla Google i algorytmu Panda, który odpowiada za przypisanie naszej stronie odpowiedniej punktacji, a ona finalnie decyduje na jakiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google znajdzie się nasza strona, oczywiście na każde hasło oddzielnie.

Związek optymalizacji zdjęć z pozycjonowaniem strony w content marketingu

Teraz skupimy się na content marketingu i jego związkach z optymalizacją zdjęć, co jest jednym z elementów wpływających na pozycjonowanie strony. Niektórzy to zadanie nazywają pozycjonowaniem, ale tak naprawdę moim zdaniem są to działania optymalizujące stronę i jej działanie. Pamiętajmy zresztą o tym, iż nie zawsze szukamy słów, czasem wpisujemy słowo a wyniki przeglądamy w postaci obrazów. By między innymi osiągnąć taki efekt musimy zastosować nie tylko trzy proste zasady wymienione w artykule Obraz jednym z elementów content marketingu pokazujące by pliki graficzne miały powiązanie z tekstem, ale szereg innych reguł, które sprawią, że nie tylko człowiek będzie widział, iż nasz tekst jest powiązany z zdjęciami i innymi obrazami, ale także dla algorytmów Panda powiązanie będzie oczywiste.

Jakie reguły trzeba zastosować by dobra optymalizacja zdjęć podczas działań content marketingowych, wywierała pozytywny wpływ na pozycjonowanie naszej strony?

Oto lista tych ośmiu prostych i oczywistych zasad w optymalizacji zdjęć, o których nie jedna strona zapomina, a przez to naraża się na utratę pozycji w dominującej wyszukiwarce:
  1. Opis alternatywny czyli znacznik ALT jest nie tylko dla człowieka, ale jest także ważnym źródłem informacji dla algorytmu Panda. Informacje w nim zawarte są również przetwarzane przez algorytmy dlatego też uzupełniając ten znacznik zróbmy to w sposób przyjazny oraz naturalny i dla człowieka i dla Google. Opis alternatywny powinien w sposób zwięzły opisywać zawartość obrazka, a jego wielkość powinna mieścić się w przedziale od 5 do 15 wyrazów zgodnie z tym co mówią specjaliści od pozycjonowania. Warte podkreślenia jest również to iż zawartość znacznika ALT podobno nie jest nigdy traktowana jako treści spamowe, co otwiera szerokie możliwości, ale mimo to róbmy wszystko z umiarem, bo co za dużo to niezdrowo, a wcześniej czy później i tak szydło wyjdzie z worka. 
  2. Nazwa zdjęcia nadawana przez aparaty jest bardzo nie przyjazna dla Google i nic mu nie mówiącą, dlatego też bardzo ważnym szczegółem jest by przed wrzuceniem zdjęcia na naszą stronę nadać mu jakąś nazwę, która odzwierciedla zawartość tego zdjęcia, a opis alternatywny ją poszerza i doprecyzowuje. W obu przypadkach warto pamiętać by nazwa zdjęcia i opis alternatywny zawierały słowa kluczowe, czyli hasła na które chcemy by nasza strona się jak najlepiej pozycjonowała.
  3. Skoro mamy już omówioną nazwę zdjęcia nie zapominajmy o wydzieleniu osobnego katalogu na przechowywanie tych obrazów. Jeśli na stronie jest dużo obrazów warto by katalog z obrazami był podzielony wg jakiejś logicznej struktury, co nie tylko nam ułatwi zapoznanie się z jego zawartością, ale także ukierunkuje algorytm Panda na odpowiednie hasła, również te znajdujące się w strukturze katalogu. Dzięki temu nasze adresy URL będą przyjzne dla użytkowników, co nie tylko oni docenią ale także Panda.
  4. Znacznik TITLE teoretycznie nie ma wpływu na pozycjonowanie, ale w moim odczuciu warto go również uzupełnić zgodnie z zasadą, by robić wszystko porządnie tak jak należy i nie tylko w obszarach, które trzeba, ale czasem również dla zasady, a nigdy nie wiadomo, w którym momencie będziemy odnosili z tego korzyści. Pamiętajmy, że algorytm Google jest zmienny i nikt do końca nie wie jak naprawdę interpretowana jest zawartość naszej strony internetowej.
  5. Optymalizacja zawartości strony w kontekście obrazów to również Open Graph, który używamy przy oznaczaniu obrazów na potrzeby mediów społecznościowych już od ponad 7 lat i został stworzony przez zespół Facebooka. Dzięki temu protokołowi następuje wymiana mikro danych między serwisami społecznościowymi, a zewnętrznymi serwisami. Niektórzy spece od optymalizacji i pozycjonowania twierdzą nawet iż prawidłowe użycie i zastosowanie Open Graph może doprowadzić do wzrostu ruchu na stronie od 50% nawet do 250%, dlatego nie zapominajmy by poprzez ten protokół poinformować media społecznościowe jakie informacje wyświetlić kiedy ty lub ktokolwiek shareuje naszego linka. 
  6. Kolejna ważna zasada to wielkość i waga naszego obrazu graficznego. Powinna ona być dostosowana do realnych potrzeb naszej strony. Każdy obraz powinien być skonwertowany tak by zmniejszyć jego wagę bez utraty jakości. Pamiętajmy, że waga obrazu wpływa na czas ładowania naszej strony, a coraz częściej korzystamy z urządzeń mobilnych gdzie łączą internetowe nie należą do najszybszych i warto o tym aspekcie pamiętać. Zgodnie z informacjami podawanymi przez specjalistów do pozycjonowania i i optymalizacji obrazów na stronie waga zdjęcia nie powinna przekraczać 200 KB. 
  7. Pamiętajmy również o skalowaniu grafiki tak by była ona optymalnie dopasowana do wielkości jaką przewidzieliśmy na naszej stronie. 
  8. O tym, że każda strona posiada site mapę zapewne każdy słyszał, ale warto również stworzyć oddzielną site mapę dla obrazów z adresami URL plików graficznych (oczywiście przyjaznymi), w szczególności na stronach gdzie jest ich dużo. Taka taktyka wspomoże proces indeksowania witryny i zwiększy dostępność obrazów dla robotów wyszukiwarek przy założeniu że nie zapomnimy udostępnić tej mapy obrazów w Google Search Console.

Wnioski płynące z stosowania w praktyce optymalizacji zdjęć podczas działań content marketingowych 

Jak z powyższych 8 zasad widać obrazy umieszczane w sposób zoptymalizowany na stronie internetowej wywierają bardzo duży wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, dlatego też wykorzystując ich siłę podczas działań content marketingowych nie zapominajmy o wpływie tych obrazów nie tylko na odczucia naszego odbiorcy, ale także na działania SEO.

Powyższe zasady są tylko nakierowaniem na aspekty pozycjonowania poprzez zdjęcia i obrazy na naszej stronie, a w sieci można znaleźć wiele szczegółowych artykułów w jaki sposób tego dokonać.

Innym zupełnie zagadnieniem podczas optymalizacji zdjęć będzie kwestia skąd bierzemy zdjęcia i czy są to zdjęcia już istniejące w sieci czy nasze własne niepowtarzalne, ale o tym w osobnym wątku wkrótce, a dotychczasowe artykuły powiązane z content marketingiem, możesz znaleźć w zakładce Digital marketing niniejszego bloga.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz